Skąd wziąć pomysł na startup i jak postawić pierwsze kroki?

Pierwsze kroki podczas zakładania startupu najczęściej kojarzone są z konkretnymi rozwiązaniami, mającymi na celu wdrożenie naszego produktu lub usługi na rynek. Wielu zapomina jednak, że na początku każdego biznesu stoi konkretny, przemyślany pomysł. W jaki sposób wygenerować pomysł i jak go zweryfikować? Jakie są pierwsze kroki w startupie?
Metody generowania pomysłu
Większość osób chcących założyć własną firmę, ma na nią pomysł zaczerpnięty z życia. Pomysły biorą się z doświadczanych problemów lub niezaspokojonych potrzeb, które muszą być na tyle dotkliwe i uciążliwe, że zaczynamy szukać rozwiązania. Poszukując rozwiązania na rynku często trafiamy na takie, które nie spełniają w 100% naszych oczekiwań i nie oferują nam ciekawych korzyści. Wtedy może pojawić się pomysł na biznes, czyli atrakcyjne, nie tylko dla nas, ale również dla innych, rozwiązanie, za które potencjalni klienci będą chcieli zapłacić. Efektywnym „generatorem pomysłów” jest wnikliwa obserwacja rynku w tym zagranicznego, spotkania z innymi firmami lub znajomymi.
Weryfikacja pomysłu
Podstawowym sposobem weryfikacji pomysłu na biznes jest wyjście do ludzi i rozmowa z nimi. Najpopularniejszymi i najbardziej efektywnymi opcjami są ankieta oraz wywiad. Istotne jest, by dowiedzieć się, co dana grupa sądzi o naszym pomyśle. Oczywiście wcześniej musimy zidentyfikować odpowiedni segment klientów. Dobrą praktyką przed samą weryfikacją, jest stworzenie persony, czyli profilu idealnego klienta, dzięki odpowiednio postawionym pytaniom: Kim on jest? Jakie ma cele i wartości? Co nim kieruje? Jakie ma rzeczywiste potrzeby i oczekiwania względem oferowanych produktów lub usług?.
Przeprowadzając wywiad, staramy się nie zadawać pytań wprost – próbujemy dowiedzieć się, czy w ogóle dany problem istnieje i czy jest na tyle uciążliwy, że klienci będą w stanie zapłacić za jego rozwiązanie. Dobrze przygotowana ankieta, wysłana do odpowiedniej grupy klientów jest w stanie przynieść wymierną informację zwrotną, niezbędną do udoskonalenia naszego projektu. W tym przypadku pomocne będą media społecznościowe, wszelkiego rodzaju grupy tematyczne, np. na Facebooku, gromadzące ludzi o podobnych zainteresowaniach i problemach.
Inną metodą weryfikacji, jeśli posiadamy już MVP[1], jest przekazanie go do testowania odpowiedniej grupie klientów. Dzięki temu dowiemy się, np. czy produkt jest wystarczająco prosty i intuicyjny w obsłudze, czy zaspokaja potrzeby potencjalnych klientów. Dzięki uwagom i komentarzom od testujących klientów twórca może udoskonalać, to co oferuje. Cały proces powtarzamy, do czasu stworzenia ostatecznej wersji produktu, a więc momentu, w którym klient, jest na tyle zadowolony, że będzie w stanie za ten produkt zapłacić.
Pierwsze kroki
Gdy jesteśmy już pewni, że nasz pomysł na biznes może okazać się sukcesem, czas na rozpoczęcie pracy nad koncepcją biznesową startupu. Bardzo ważne jest uporządkowanie pomysłów, które pojawiają się w naszej głowie. Dzięki indywidualnym warsztatom, które oferuje Regionalne Centrum Innowacji i Transferu Technologii, możliwe jest opracowanie oferty stanowiącej kombinację cech produktów lub usług, korzyści i niwelowanie wahań pod kątem oczekiwań klientów oraz stworzenie planu działania firmy z uwzględnieniem istotnych warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dla początkujących founderów dużą wartością może okazać się dołączenie do inkubatora lub akceleratora, zwłaszcza w kontekście poszerzania swojego networku. W inkubatorach znajdują się inne firmy na początku swojej drogi biznesowej lub osoby, przygotowujące się do działalności gospodarczej. Pozwala to nie tylko na pozyskanie nowych kontaktów biznesowych i ścisłą współpracę, ale również dzielenie się doświadczeniem i rozwiązaniami napotykanych problemów biznesowych. Akceleratory z kolei pozwalają na pracę startupu u boku ugruntowanej i doświadczonej firmy, pod czujnym okiem mentora.
Autor: Magdalena Ostrowska – RCIiTT ZUT
Źródło publikacji: Ostrowska M., Skąd wziąć pomysł na startup i jak postawić pierwsze kroki?, [w:] Start – sukces i wszystko co pomiędzy. Przewodnik po biznesie na Pomorzu Zachodnim, Szczecin 2022, s. 16-17.
[1] MVP (ang. Minimum Viable Product), czyli minimalna wersja produktu lub usługi, którą firma wprowadza na rynek w celu zdobycia pierwszych klientów oraz uzyskania informacji zwrotnej, na podstawie której możemy wprowadzać kolejne poprawki i dopasować produkt do oczekiwań rynkowych.